Rotterdamse haven throughput daalt licht

Op 109 miljoen ton, doorvoer voor de Rotterdamse haven in het eerste kwartaal van 2013 was 1% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Kijkend naar de verschillende soorten lading, handling afgenomen voor agribulk (-11%), kolen (-2%), ruwe olie (-7%), overig nat massagoed (-2%), containers (-1%) en andere algemene lading (-20%). De afhandeling van ijzererts en schroot (+10%), overig droog massagoed (+14%), minerale olieproducten (+3%) en roll on / roll off (+1%) toegenomen.

Hans Smits, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “In vergelijking met het eerste kwartaal van 2012, we hadden een (sprong) dag minder, gelijk aan een procent van de behandeling, maar de opname van te haven van Dordrecht vanaf 1 januari deden aanbod helft een procent. Gezien in dat licht, per saldo throughput bleef min of meer hetzelfde in de eerste drie maanden. Voor het hele jaar verwachten we throughput op een bescheiden groei laten zien “.

Natte bulk

De overslag van vloeibaar massagoed daalde met 3% tot 53 miljoen ton. De aanvoer van ruwe olie daalde met 1,7 miljoen ton tot 24 miljoen ton. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de hoge aanvoer van vorig jaar. De vraag naar raffinageproducten in Europa kan laag zijn in de afgelopen drie maanden, maar dit vooral beïnvloed Zuid-Europese raffinaderijen. De inkomende en uitgaande overslag van minerale olieproducten groeide met 600.000 ton naar bijna 21 miljoen ton. Dit is vooral te danken aan de toegenomen handel in benzine (export) en gasolie (import). De overslag van overig nat massagoed daalde met 150.000 ton tot meer dan 8 miljoen ton als gevolg van tegenvallende orders voor de Europese chemische industrie en het feit dat de Odfjell tankterminal is nog niet volledig operationeel.

Droge bulk

De totale overslag van droge bulk steeg met 4% tot 20 miljoen ton. Kolenoverslag daalde licht tot 6,7 miljoen ton als gevolg van de voorraden op de terminals worden bezuinigd, vooral die van cokeskolen. De vooruitzichten voor het gehele jaar blijft positief. De afhandeling van ijzererts steeg met 750.000 ton, omdat een belangrijke staalproducent levert nu het erts in de grootst mogelijke schepen (Vale Max). De haven van Rotterdam is de enige plaats in Europa waar deze schepen kunnen afmeren. Vanaf hier wordt het getransporteerd door kleinere zeeschepen naar Bremen en, sinds kort, Duinkerken en Gent. De behandeling van overig droog massagoed (bouwstoffen, mineralen, biomassa) maakte relatief grote winsten van 400.000 ton dankzij de toevoeging van Dordrecht. Weinig groei verwacht los daarvan door de slechte economische situatie in de bouwsector in het bijzonder.

Containers, stukgoed

Containeroverslag daalde in ton met een klein procent tot 30 miljoen ton, maar steeg in eenheden met 4% tot 2,8 miljoen TEU. Aanzienlijk meer lege containers werden behandeld dan in de eerste drie maanden van 2012. De verwachting is dat dit de foto voor de volledige eerste zes maanden als gevolg van de tegenvallende ontwikkelingen in de Europese economie zal zijn. RoRo-verkeer bleef relatief stabiel als verwacht op meer dan 4 miljoen ton, in overeenstemming met de stagnerende economie in het Verenigd Koninkrijk. De daling van de overslag van overig stukgoed met 300.000 ton tot meer dan een miljoen ton kan worden toegeschreven aan de verminderde behandeling van platen (bezuiniging) en andere staalproducten.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.