PUMA voltooit eerste deel van Maasvlakte 2 (Nederland)

Koninklijke Boskalis Westminster NV (Boskalis) en Van Oord Dredging and Marine Contractors BV (Van Oord) leveren de eerste fase van Maasvlakte 2 aan opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam vandaag: op schema, binnen budget en conform de gestelde kwaliteitseisen.

PUMA, de joint venture van de twee contractanten, begonnen met de uitbreiding van de Rotterdamse haven vijf jaar geleden. Vandaag de realisatie van 700 hectare nieuwe bedrijventerreinen, 11 kilometer van de zeewering, 3,5 kilometer van kademuur, 24 kilometer aan wegen, 14 kilometer spoor en 560 hectare haven-bekken is een feit.

Maasvlakte 2 nog niet klaar

Het werk nu ingevuld door PUMA is het aandeel van de aanleg van Maasvlakte 2 van de leeuw. Het Havenbedrijf werkt momenteel aan de nautische toegankelijkheid van Maasvlakte 2, de installatie van de leidende lichten en boeien voor de scheepvaart zal stellen Maasvlakte 2 te worden geopend om schepen op 22 mei. In het komende jaar werk zal blijven in volle gang op de infrastructuur op de grens tussen het bestaande havengebied en Maasvlakte 2, inclusief de bouw van een viaduct kruising bij de ECT terminal, zodat de nieuwe haventerminal naadloos kan aansluiten op de bestaande. Daarnaast worden APM Terminals (APMT) en Rotterdam World Gateway (RWG) hard gewerkt aan de nieuwe containerterminals die beide bedrijven willen in werking te hebben tegen het einde van 2014.

Grote getallen

Maasvlakte 2 is een project met grote cijfers: 240 miljoen kubieke meter zand werd gespoten om het land te creëren, verhogen bedrijventerreinen en de bouw van 7,5 kilometer van het strand en de duinen. 7 miljoen ton riprap, 20.000 betonblokken, elk met een gewicht van meer dan 40 ton en 150.000 ton klei werden verwerkt in de 3,5 kilometer harde zeewering. Ongeveer 300.000 kubieke meter beton werd gebruikt bij de bouw van de kademuren.

Innovatief design

Het Havenbedrijf had een budget van € 1,9 miljard euro voor de bouw van deze eerste fase van Maasvlakte 2 (het nieuwe land, de infrastructuur op Maasvlakte 2 en de aansluitingen op het bestaande havengebied). Het contract met PUMA is veruit de grootste en meest opvallende deel van het werk. Voor deze opdracht, met een waarde van meer dan € 1,1 miljard het Havenbedrijf koos voor een ontwerp, bouw en onderhoud contract. Een Programma van Eisen, grotendeels bestaande uit functionele eisen, bepaalt het ontwerp, realisatie en onderhoud. Dit liet Boskalis en Van Oord om hun innovatieve meerwaarde te tonen.

In samenwerking met de klant, werd het ontwerp van de harde zeewering geoptimaliseerd als een stenig duin met blokkendam in de voorkant van het als een golfbreker. De storm die deze innovatieve zeewering moeten kunnen weerstaan ​​optreedt in statistische termen slechts eens in de 10.000 jaar. Schaal testen aangetoond dat de daadwerkelijke effectiviteit van het ontwerp voor de bouw.

Veiligheid

Aan aannemers en veiligheid klant was van het grootste belang. Meer dan 2.000 mensen werkten ongeveer 6 miljoen uur zonder ongevallen met blijvend letsel.

Blockbuster

PUMA ontwikkelde een speciale kraan om de blokkendam bouwen: de Blockbuster. Deze 1200-tons kraan evenwicht kon een 50-ton last 63 meter van het hart van het mobiele onderstel. Binnen anderhalf jaar ervaren kraanmachinisten geplaatst bijna 20.000 blokken van 2,5 kubieke meter met een nauwkeurigheid van 15 centimeter.

Hergebruiken

Drijvende kranen gebruikt een speciaal ontworpen ripper grijper te halen de betonblokken en emmers om de riprap verzamelen uit de oude blokkendam. Het gerecycleerde materiaal werd opgeslagen, klaar om te worden verwerkt in de nieuwe blokkendam.

Uitrusting

Boskalis en Van Oord gebruikte tientallen sleephopperzuigers, snijkopzuigers, steen dumpers, graafmachines, bulldozers, dumpers en diverse andere soorten apparatuur in de afgelopen vijf jaar. Op het hoogtepunt van het zand het werk in het voorjaar van 2010, kunnen er maximaal 12 sleephopperzuigers werken op hetzelfde moment. 3,8 miljoen kubieke meter zand werd gewonnen en verwerkt in de droogmakerijen in een enkele week. Dit was een wereldrecord voor de hoeveelheid zand gewonnen op zee die ooit door sleephopperzuigers had vervoerd naar een enkel project.

10 jaar onderhoud

In het contract is een onderhoudsperiode van 10 jaar. Boskalis en Van Oord hebben ondernomen om de hele zeewering op optimale sterkte te houden tot 2023. Vergelijkbaar met de gehele Nederlandse kust, zal het zand ook hier moeten worden toegevoegd aan de zachte zeewering. Na elke zware storm, de harde zeewering zal ook worden geïnspecteerd en, indien nodig, zal het keienstrand moeten worden bijgevuld.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.